Vroeger was het nog eenvoudig. Socia stond bekend als een betrouwbare hardwareleverancier. Dozen vol muizen, laptops en telefoons rolden het magazijn uit richting onze klanten. We leverden kwaliteit en bouwden relaties op met klanten die ons waardeerden om onze producten, snelheid en betrouwbaarheid. De kracht van hardware was duidelijk – tastbaar, meetbaar en snel geleverd. Maar wat toen begon als het schuiven van dozen, groeide uit tot iets veel groters.
De klant als katalysator van groei
Onze dienstverlening is nooit ontstaan vanuit een strategisch plan of een strak omlijnde blauwdruk. In plaats daarvan werden onze diensten geboren uit de vragen van klanten. Zo zei een klant: “We kunnen een deel van het proces zelf, maar dit stukje lukt ons niet – kunnen jullie dat voor ons doen?” En zo begonnen we te bouwen aan wat inmiddels een belangrijke pijler van Socia is geworden: klantgerichte diensten.
Een van de eerste voorbeelden? De uitlevering en installatie van hardware. Een klant had de middelen en capaciteit niet om de nieuwe werkplekken voor het hele bedrijf uit te rollen. Wij stelden voor: “Laten wij dat doen.” Ons team ging naar de locatie, zorgde voor de installatie en begeleiding en gaf gebruikers een korte training. De klant tevreden, wij een ervaring rijker. Het was een win-win, en we zagen de kracht van deze aanpak. Hetzelfde gebeurde met het on- en offboardingproces en het ontstaan van de thuiswerkportal. Bedrijven hadden ineens behoefte aan werkplekken voor thuis, maar geen idee hoe ze dat efficiënt moesten regelen. We kwamen met een oplossing, voegden maatwerk toe en voor je het wist, was een unieke propositie geboren.
Zo zijn er nog meer diensten ontstaan, zoals SoDeta, onze detacheringstak. Wat begon met een simpele vraag van een klant – “Heb je een engineer over die een paar uurtjes voor ons kan werken?” – groeide uit tot een volwaardige detacheringstak. Inmiddels plaatsen we niet alleen IT-engineers voor korte klussen, maar bieden we ook langdurige ondersteuning bij personeelstekorten.
Van dozenschuiver tot strategisch partner
Wat al deze diensten met elkaar gemeen hebben, is dat er geen standaardoplossingen zijn. Elke klant voegt zijn eigen “sausje” toe. Een scholengemeenschap wil bijvoorbeeld via de webportal precies kunnen zien welke school welke hardware bestelt. Een groot internationaal bedrijf heeft een andere prioriteit: snelle, wereldwijde levering zonder gedoe. Wij passen ons aan. Socia is niet zomaar een leverancier van diensten, maar een verlengstuk van de IT-afdeling van onze klanten. Soms vullen we aan op gebied A, soms op gebied B – precies waar de klant dat nodig heeft.
In de kern schuiven we nog steeds dozen. Maar daar omheen hebben we een uitgebreide servicepropositie gebouwd. Hardware blijft een belangrijk onderdeel, maar inmiddels leveren we niet alleen apparaten – we leveren ook de complete ervaring eromheen. Van configuratie en uitlevering tot support en personele inzet.
In gesprek blijven met jou als klant
Als er één ding is dat we hebben geleerd, is het dat relevantie alles is. De wereld verandert, bedrijven veranderen en dat betekent dat wij mee moeten veranderen. Veel van onze klanten willen nu hybride werken: soms op kantoor, soms thuis, soms onderweg. Dat betekent dat ze flexibele, aanpasbare werkplekken nodig hebben. Dit vraagt om nieuwe oplossingen voor hardware, maar ook voor beheer, beveiliging en gebruiksgemak.
Daarom blijven we in gesprek met onze klanten. We vragen niet alleen wat ze nu nodig hebben, maar ook wat ze morgen nodig denken te hebben. “Waar wil je naartoe?” is een vraag die we regelmatig stellen. Het antwoord bepaalt wat wij voor hen kunnen ontwikkelen. De managed diensten worden in de toekomst steeds belangrijker. Dat betekent dat we klanten nog verder willen ontzorgen, zodat zij zich kunnen richten op hun kernactiviteiten.
De kracht van persoonlijk contact
Wat ons uniek maakt? Natuurlijk onze dienstverlening, onze flexibiliteit, onze expertise op het gebied van hardware én de oplossingen die daaruit voortvloeien. Maar als je het aan onze klanten vraagt, dan zullen ze vooral dit zeggen: “De mensen van Socia maken het verschil.” We zijn persoonlijk betrokken, direct aanspreekbaar en altijd bereid om dat stapje extra te zetten. Dat kan betekenen dat we een klant helpen bij het sjouwen van hardwaredozen, dat we een koerier regelen om op de valreep een telefoon naar Antwerpen te brengen of dat we ‘s avonds nog iemand bellen om een probleem op te lossen.
En in deze tijd van het jaar is dat misschien wel het mooist. Terwijl het einde van het jaar nadert en bedrijven plannen maken voor het nieuwe jaar, willen wij onze klanten bedanken voor hun vertrouwen. We blijven klaarstaan, ook in het nieuwe jaar. Persoonlijk, betrokken en met oog voor wat écht nodig is. Van dozen schuiven naar toekomstbestendige IT-partner – en dat allemaal dankzij het luisteren naar onze klanten.