In de snelle wereld van e-mail, apps en chat is er bij veel mensen extra behoefte ontstaan aan het voeren van goede gesprekken met elkaar. Telefonie zal altijd blijven, omdat mensen sociale wezens zijn die praten, discussiëren, met elkaar lachen maar ook aan de telefoon om een order willen vragen. De keuze van de juiste telefonie oplossing is echter voor veel bedrijven uitdagender geworden. Wordt het volledig Microsoft met alle voordelen van Microsoft Teams, of kies je voor een gemixte omgeving en integreer je Teams in niet-Microsoft applicaties?
Voordelen van Microsoft Teams
- Steeds meer kantoormedewerkers zijn (vanwege de inmiddels bijna vergeten pandemie) thuis gaan werken. Microsoft Teams heeft bewezen een zeer waardevolle hub te zijn om met elkaar samen te werken en de communicatie tussen medewerkers en klanten te optimaliseren en te centraliseren. Dat komt onder andere vanwege het volgende:
- Geïntegreerde communicatie: Teams brengt chat, videovergaderingen, bestandssamenwerking en telefonie samen op één plek, waardoor communicatie naadloos wordt geïntegreerd in je dagelijkse werkzaamheden.
- Eenvoudige toegang: je hoeft niet te schakelen tussen verschillende apps of platforms, alles is binnen handbereik.
- Kostenbesparingen: met Microsoft Teams kun je aanzienlijke besparingen realiseren. Het elimineert de noodzaak van dure telefoonlijnen en hardware. Bovendien kun je bellen zonder het gebruik van traditionele telefoonnummers, wat kosten voor internationale gesprekken drastisch verlaagt.
- Flexibiliteit en beveiliging: Microsoft Teams maakt het mogelijk om te bellen zonder een fysiek telefoonnummer. In plaats daarvan kun je bellen via je Teams-app. Dit biedt niet alleen meer flexibiliteit, maar ook een hogere mate van beveiliging en traceerbaarheid.
Overwegingen bij de keuze van telefonieoplossing
Er kunnen ook nadelen zijn aan moderne oplossingen zoals Microsoft Teams. Denk bijvoorbeeld aan de complexiteit en leercurve die sommige gebruikers ervaren. Voordat je een keuze maakt zul je daarnaast goed moeten analyseren wat de communicatiebehoeften van je bedrijf zijn. Ook is het belangrijk om te zoeken met welke andere bedrijfsystemen de telefonieoplossing goed moet integreren, zoals bijvoorbeeld een CRM-systeem of callcenter applicatie.
Flexibele opties voor telefonie
Je kunt ervoor kiezen om je communicatiehub volledig Microsoft te laten zijn, maar ook om Teams te integreren in applicaties van derden. Ervaring leert dat er dan vaak kostenvoordelen te behalen zijn. Daarnaast gaat de keuze van telefonie niet alleen om het juiste systeem, maar vooral ook over de afspraken die je onderling maakt. Kies je voor vaste of vooral mobiele nummers? Welke eisen stellen je klanten aan de bereikbaarheid? Wie heeft een eerstelijnsfunctie? Wat gebeurt er bij nood? Hoe bewaken we de veiligheid? Dus laten we eerst dit soort vragen samen beantwoorden.
Conclusie: Microsoft Teams als telefooncentrale
Dat Microsoft Teams je nieuwe telefooncentrale wordt is zeker niet ondenkbaar. De boodschap die we hebben is dat alles wat je op het gebied van telefonie en communicatie doet vooral werkbaar, plezierig en eenvoudig moet zijn. Is de keuze eenmaal bepaalt over wat bij je past, dan bieden we vervolgens altijd een duidelijk stappenplan.
Zodat jij, je collega’s en natuurlijk klanten er zo snel mogelijk van een moderne telefonieoplossing profiteren…