Wat kun je als werkgever doen om medewerkers te laten groeien? Dat is een belangrijke vraag, want als dat lukt leveren ze nog meer waarde voor klanten op. Bovendien wordt de kans groter dat ze langer bij je blijven. Vanuit eigen ervaringen hebben we deze 5 tips opgeschreven. Wellicht dat je een aantal van deze socia(le)tips zelf kunt gebruiken.
Tip 1: Zorg voor (sportieve) mogelijkheden om klanten echt te leren kennen
Groei bereik je als je klanten nog beter leert kennen. Daarom staat binnen ons bedrijf menselijke betrokkenheid voorop. In een formele of zakelijke omgeving kan het echter uitdagend zijn, vaak vanwege tijdsdruk, om echt te ontdekken wat klanten drijft. Dat lukt beter in een informele sfeer waarin je langer de tijd voor elkaar neemt. Omdat we jou als klant echt willen leren kennen hebben we bijvoorbeeld ervoor gezorgd dat iedere accountmanager zijn GVB (golfvaardigheidsbewijs) gehaald heeft. Welke sociale of sportieve activiteiten organiseer je zelf met klanten?
Tip 2: Besteed veel aandacht aan het welzijn van medewerkers
Medewerkers zullen eerder groeien als ze ervaren dat je als werknemer betrokken bent. In situaties waar ze als voorbeeld vaker thuiswerken bestaat er altijd een kans dat ze zich geïsoleerd voelen. Check het, vraag wat ze nodig hebben, organiseer een vrijdagmiddagborrel, organiseer een game en doe nog heel veel meer om de teamgeest te behouden.
Tip 3: Geef verantwoordelijkheid, zonder restricties
Onze ervaring is dat medewerkers groeien als ze zelf verantwoordelijkheid mogen nemen. Persoonlijke groei wordt volgens ons belemmerd als er voor elke klantvraag een handtekening van het management nodig is. Daarnaast geloven we dat het geven van verantwoordelijkheid veel energie geeft en het medewerkers extra motiveert om te zoeken naar de beste oplossing voor de klant.
Tip 4: Onderzoek meer manieren van kennisoverdracht
Dat een medewerker groeit door hem of haar een opleiding aan te bieden, dat is een open deur. Maar wordt er ook voldoende tijd vrijgemaakt om van elkaar te leren? Hoe groter de organisatie wordt, hoe uitdagender het is om te begrijpen waar een andere collega mee bezig is. Kennisoverdracht kan bestaan uit het verspreiden van interne nieuwsbrieven, iemand van een andere afdeling uitnodigen in jouw team, een accountmanager laten vertellen over een succesverhaal en nog heel veel meer.
Tip 5: Zorg voor de juiste tooling
Groeien doen medewerkers ook door hen moderne tooling aan te bieden waarmee ze dagelijks met elkaar in contact te staan en van elkaar kunnen leren. Denk aan de slimme inzet van Microsoft Teams of het gebruik van een kennis-intranet. Ook voor het maken van portals ben je bij ons aan het juiste adres. En hoe eenvoudiger we het voor medewerkers maken, hoe meer er tijd overblijft om te leren en te groeien. Aanvullende tip: Lees deze blog van Tony’s Chocolonely thuiswerkportal.
Hebben deze 5 tips je geholpen?