IT afdelingen faciliteren thuiswerken, maar lang niet altijd wordt er stilgestaan bij de bijbehorende consequenties. Daar waar bijvoorbeeld een supportmedewerker op kantoor bij een incident gewoon aan je bureau stond zal deze collega waarschijnlijk niet bij de voordeur van je huis aanbellen als je een probleem hebt. Maar er zijn grotere uitdagingen te melden rondom de toenemende decentralisatie van werkplekken…
Decentrale werkplekstress
Laten we eens kijken naar de praktijk. Een nieuwe collega heeft werkmiddelen (tooling) nodig. Denk daarbij aan een laptop, een smartphone, een docking station, een muis, een monitor en natuurlijk de bijbehorende applicaties. Ergonomisch werken is ook belangrijk; goede stoelen en (verstelbare) bureaus horen daarbij. De werkgever is immers ook verantwoordelijk voor veilig en gezond werken thuis.
Voorheen werd dit geheel vanaf één locatie geleverd. Dat was makkelijk, overzichtelijk en goed bij te houden. Nu is het de uitdaging dat er van alles gestuurd moet worden naar tientallen, honderden of soms zelfs duizenden privéadressen. Dat betekent ook dat IT afdelingen precies moeten vastleggen wie wat waar heeft staan. De oorzaak; steeds meer hybride werknemers.
IT afdeling of distributiecentrum?
De decentrale werkplekstress is daarom vooral een logistieke uitdaging. De uitdaging is dat de meeste bedrijven geen distributie ervaring hebben om al die verschillende pakketten naar thuiswerkplekken van nieuwe medewerkers te sturen. De workflow ervoor ontbreekt en van slim bundelen is geen sprake. Bestaande collega’s hebben na een bepaalde tijd ook recht op nieuwe middelen. En als collega’s vertrekken moet je er zeker van zijn dat je alles retour hebt gekregen, maar ook of de gebruikte tools opnieuw voor een andere medewerker kunnen worden ingezet. Is dat allemaal waarom je vroeger een IT opleiding bent gaan volgen? Waarschijnlijk niet.
Werkplek decentralisatie faciliteren
Van klanten horen wij dat ze blij zijn dat we een dienst gemaakt hebben om deze uitdagingen tegen te gaan. Al jarenlang werken we met flexibele afleveradressen terwijl verzamelfacturen periodiek naar een centrale afdeling verstuurd kunnen worden. Bij de definitieve retourname van laptops verwijderen we ook op een veilige manier de images.
Tot slot houden we ervan om het klanten makkelijk te maken en gebruiken het ‘white glove principe’ daarvoor. White glove is een manier waardoor je gebruikers blij maakt. Het zorgt ervoor dat je binnen de standaard AutoPilot installatie een laptop ook met de gewenste voorgeïnstalleerde bedrijfseigen software pakketten voor medewerkers kunt uitrusten. Dit vereist meer onderlinge afspraken over de inhoud van deze software pakketten, maar resulteert uiteindelijk in een ‘plug and play’ ervaring voor de medewerker. Nieuwe en bestaande werknemers ontvangen thuis de laptop of smartphone als cadeautje en kunnen direct aan de slag. Zo eenvoudig is het.
Meer weten?
Neem contact met ons op als werkplek decentralisatie een grote uitdaging voor jou is. Met onze dienstverlening en een portal voor het bestel- en retourproces hoef je er namelijk zelf je handen niet meer aan vuil te maken.