Al twee decennia lang heeft Socia gestaag haar weg gebaand door het snel evoluerende landschap van technologie en dienstverlening. Terwijl we dit jubileum vieren, willen we niet te veel nadruk leggen op de grootsheid van deze mijlpaal. In plaats daarvan kijken we met terughoudendheid en waardering terug op wat we hebben geleerd en hoe we zijn gegroeid, met een focus op sociale verandering en dienstbaarheid.
Onze reis
Het begon allemaal met het verkopen van hardware, maar door de jaren heen hebben we ons ontwikkeld tot een dienstverlenende organisatie die diepgeworteld is in het begrijpen van de behoeften van onze klanten. Hier zijn drie voorbeelden van onze evolutie, die veel van onze klanten zullen herkennen:
1. Van product- naar dienstverlening
In de begindagen stonden we bekend als productleveranciers, en onze focus lag voornamelijk op het verkopen van hardware. Maar we leerden al snel dat het niet genoeg was om simpelweg dozen te verschepen. Onze klanten hadden behoefte aan meer dan dat. Dit betekende dat we onze processen opnieuw moesten inregelen, zodat we niet alleen producten konden leveren, maar ook waardevolle diensten konden bieden. Deze overgang was geen gemakkelijke taak, maar het was een noodzakelijke stap om relevant te blijven voor onze klanten. Zo moesten er nieuwe processen ontwikkeld en geïmplementeerd worden om te voldoen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van onze klanten.
2. Van verkoop naar service
Een andere uitdaging was de verschuiving van een puur verkoopgedreven organisatie naar een servicegerichte onderneming. Dit leidde tot interne discussies (sales denkt anders dan service) en moest gepaard gaan met een verandering in mentaliteit. Onze medewerkers, die ooit vooral gedreven werden door verkoopdoelstellingen, moesten leren dat klantenservice minimaal net zo cruciaal is. Vooral om loyaliteit te stimuleren. We begrepen dat het niet langer voldoende was om ‘een dienst in een doosje te stoppen’ en door te gaan zoals we altijd deden. Het vereiste een hernieuwde toewijding aan onze klanten, met een focus op hun behoeften en problemen. Dat is ook terug te vinden in ons DNA: we ontwikkelen en leveren waar klanten om vragen.
3. Volwassen worden en verantwoordelijkheid nemen
Naarmate de jaren verstreken, groeiden onze medewerkers met ons mee. Wat begon als onbezonnen twintigers, evolueerde naar volwassen professionals die begrepen dat er meer nodig was om klanten aan ons te binden. Met het ouder worden kwamen ook grotere verantwoordelijkheden. We beseften dat klanttevredenheid niet alleen afhing van de producten en diensten die we leverden, maar ook van de manier waarop we met klanten omgingen en hen ondersteunden.
Het is een reden tot trots dat meer dan een derde van ons team al meer dan 10 jaar bij Socia werkt. Dit getuigt van de sterke banden en relaties die we hebben opgebouwd. We zijn ook dankbaar voor het feit dat een groot deel van onze klanten ons al jaren trouw is gebleven, en dit inspireert ons om onze toewijding aan hen voort te zetten.
Altijd de juiste balans vinden
Het is het van vitaal belang dat we efficiënte processen hebben, maar we mogen nooit vergeten dat snel handelen en leveren net zo cruciaal zijn. Processen kunnen soms vertragend werken, en daarom hebben we ervoor gekozen om menselijke aspecten, zoals verantwoordelijkheid nemen, altijd voorop te stellen. “Is er nood aan de man/vrouw, dan springen we in de auto!” Wij geloven dat onze klanten recht hebben op een directe en persoonlijke service, en daar zullen we altijd voor blijven gaan.
Dank aan iedereen die de afgelopen twintig jaar met ons heeft meegereisd en ons een volwassen groep mensen hebben gemaakt!