In de ogen van velen wordt de ICT-branche nog steeds geassocieerd met mannelijke programmeurs die zich vooral bezighouden met technische details. Dit beeld gaat gepaard met het idee van een wereld vol harde beslissingen en risico’s, met weinig ruimte voor diepere sociale relaties. Toch is dit stereotype achterhaald, volgens Jamilla Clein, medewerkster op onze marketingafdeling. Haar verhaal is bedoeld om andere vrouwen te inspireren om te overwegen een carrière in de ICT te verkennen. De ICT-branche is namelijk een uitstekende plek voor vrouwen!
Vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en teamgeest
Jamilla werkt sinds maart 2022 fulltime bij Socia, en wanneer je haar vraagt waarom ze voor deze branche heeft gekozen, antwoordt ze vol overtuiging: “In mijn vorige baan bij een online marketingbureau draaide alles om prestaties, urenregistratie, en het nauwkeurig verantwoorden van je taken. Bovendien was hybride werken geen optie; je moest fysiek op kantoor aanwezig zijn. Dit staat in schril contrast met hoe het er bij Socia aan toegaat. Hier krijg ik de vrijheid om zelf mijn verantwoordelijkheid te nemen en mijn dag in te delen zoals het op dat moment het beste uitkomt. Als ik bijvoorbeeld eerder wil stoppen voor een afspraak bij de kapper, is dat geen enkel probleem. Wat me vooral aanspreekt, is dat ik nu werk in een cultuur van wederzijdse ondersteuning. Als het nodig is, ben ik bereid om overuren te maken, juist omdat ik daarvoor vrijheid en flexibiliteit terugkrijg. Deze cultuur zorgt er bovendien voor dat we als collega’s een hechte groep vormen. We investeren in elkaar, luisteren naar elkaar, en grijpen kansen aan om te groeien en te verbeteren.”
Enorme diversiteit in werkzaamheden
Waarom de ICT-branche ook voor vrouwen een uitstekende plek is, heeft veel te maken met de diversiteit aan werkzaamheden. Jamilla benadrukt: “Of het stereotype dat vrouwen beter multitasken dan mannen waar is, laat ik in het midden. Maar ik kan wel zeggen dat ik het geweldig vind dat geen dag hetzelfde is voor mij. Mijn taken omvatten het onderhouden van de webshop, ondersteuning bieden aan accountmanagers door hen te voorzien van de juiste informatie, brochures maken, emailmarketingcampagnes ontwikkelen en uitvoeren, problemen oplossen en zoeken naar manieren om processen te verbeteren, contact onderhouden met leveranciers, en nog veel meer. In feite fungeer ik als een ‘vliegende keep’ op het snijvlak van sales en marketing.”
Ruimte voor creativiteit en persoonlijke ontwikkeling
Jamilla gaat verder: “Als vrouw waardeer ik de mogelijkheid om creatief bezig te zijn, dingen te creëren en content te produceren die anderen kunnen gebruiken. Zo ben ik een opleiding gaan volgen om te leren hoe we verschillende soorten content nog aantrekkelijker kunnen maken. Daarnaast kan ik mijn creativiteit inzetten om ervoor te zorgen dat alle LinkedIn-profielen van mijn collega’s consistent zijn, waardoor we een uniforme en herkenbare uitstraling hebben. Binnenkort ga ik ook een cursus Google Analytics volgen, om beter te begrijpen of onze creatieve uitingen de gewenste resultaten opleveren.”
De ICT-branche is een plek voor iedereen
Met Jamilla’s bijdrage hopen we duidelijk te maken dat de ICT-branche een plaats is waar iedereen, ongeacht geslacht, welkom is. Als je geïnteresseerd bent om bij ons aan de slag te gaan, bekijk dan onze openstaande vacatures. Samen kunnen we de ICT-branche verder diversifiëren en versterken.