Er is niks zo vervelend (of zo onproductief) als een computer die wéér geüpdatet moet worden, internet dat thuis wegvalt, een haperende video meeting, het vergeten van wachtwoorden en ga zo maar door. Dit zijn de 6 meest voorkomende ICT-ergernissen én de oplossing ervan.
Inrichten van een nieuwe werkplek
Of je nu net bij een bedrijf begint als nieuwe collega of omdat het bedrijf besloten heeft over te stappen van ICT-omgeving: het inrichten van een nieuwe werkplek is vaak een klusje dat de hele dag in beslag neemt. Door een ICT-partner in te schakelen die zowel de hardware als de software regelt voor een nieuwe werkplek, bespaar je jezelf een hoop gedoe. Hiermee is namelijk alles met één druk op de knop geregeld en ingericht en kun je direct van start.
Snelheid van het internet
De traagheid van het internet is, vooral bij het thuiswerken maar ook soms op kantoor, een van de grootste ICT-frustraties. Als bedrijf kun je dit makkelijk oplossen door een snellere verbinding af te sluiten met meer draagkracht maar voor individuen die thuiswerken, is dit lastiger. Vooral omdat een ‘one-size-fits-all’ oplossing niet bestaat.
Vastlopende programma’s
Om grote problemen te voorkomen op het gebied van vastlopende programma’s of zelfs hele computers, is het belangrijk dat deze altijd up to date blijven. Veel medewerkers zullen in alle haast updates wegklikken. Achterstallig onderhoud aan besturingsprogramma’s en software zorgt er dan voor dat programma’s uiteindelijk lopen als stroop. Een beheerder die updates voor je inplant op momenten waarop dit zo min mogelijk vertragingen veroorzaakt, biedt hierin een uitkomst.
Verificatiecodes en inlogproblemen
Voor alles heb je tegenwoordig een uitstekend wachtwoord nodig of je moet inloggen met een eenmalige verificatiecode. Wanneer je uren op een verificatiecode moet wachten, of deze komt helemaal niet binnen, is dit zonde van je werktijd. Hetzelfde geldt voor vergeten wachtwoorden. Om deze inlogprocessen soepeler te laten lopen, kun je je medewerkers een veilige wachtwoordenkluis aanbieden die alles onthoudt óf zo veel mogelijk in één omgeving proberen te werken als dit mogelijk is. Verificatiecodes horen bij multifactor aanmelden en blijft helaas een noodzakelijk kwaad.
Vertraging door securitymaatregelen
Online security wordt steeds belangrijker. Om zo goed mogelijk beveiligd te zijn, betekent dit helaas ook dat medewerkers steeds meer stappen moet doorlopen om op informatiegevoelige platformen in te loggen. Dit geldt ook voor antivirusprogramma’s die de boel kunnen vertragen maar die wel noodzakelijk zijn. Om datalekken te voorkomen, is het belangrijk om een partner in te schakelen met ervaring, zodat dat de medewerkers hier zo min mogelijk last van hebben. Maar ook voor een specialist blijft het wat betreft security zoeken naar een balans tussen gebruikersgemak en het niveau van beveiliging.
Onbereikbare klantenservice
Heb je uiteindelijk een probleem dat je zelf niet kunt oplossen en is er geen interne ICT-afdeling aanwezig? Dan zul je contact op moeten nemen met een klantenservice. Er is niets zo vervelend als urenlang in de wacht te staan en vervolgens nog geen oplossing te hebben voor je probleem. Als bedrijf is het belangrijk om dit soort klachten van medewerkers serieus te nemen en op zoek te gaan naar een ICT-partner die snel en accuraat reageert op eventuele problemen.
Direct van al het gedoe af zijn en ICT-problemen voorkomen? Neem contact met ons op voor meer informatie of advies.