Generatie Z…het zijn de mensen die in 2023* jonger zijn dan 26 jaar. Als je een ondernemer bent die nog uit het tijdperk komt dat ‘digitaal’ nog niet bestond, of er nog nauwelijks was, dan kan het best uitdagend zijn om generatie Z te begrijpen die technologie ademt. Waarin zijn ze sterk en hoe kun je hen faciliteren zodat ze graag bij je aan de slag gaan?
Sterke digitale vaardigheden
Generatie Z kent geen leven zonder smartphones, social media en internet. Ze zijn gewend aan apps en informatie die voor hen altijd beschikbaar is. Traditionele werkplekken waar, in hun ogen, gewerkt wordt met verouderde applicaties, zullen zij vaak niet begrijpen: “Hoezo moet ik 40 uur per week op kantoor zijn als ik overal kan werken?”, zou zomaar een opmerking van een van hen kunnen zijn. Als je aantrekkelijker wilt zijn dan is het als werkgever zinvol om je te verdiepen in de digitale belevingswereld van deze jonge mensen.
Bovendien kan dat iets extra’s opleveren: een nieuwe kijk op hoe je op een andere manier met elkaar kunt samenwerken of communiceren. Denk bijvoorbeeld aan digitale notificaties vanuit bedrijfssystemen naar de smartphone, het aanbieden van bedrijfsapps of handige digitale tooling waar je nog niet eerder van gehoord hebt. Generatie Z ademt immers technologie en ook houden ze van ‘zelf iets kunnen regelen’, bijvoorbeeld via een bestelportaal.
Flexibel omgaan met tijd
Generatie Z is een generatie die zelf veel verantwoordelijkheid neemt in het omgaan met de factor tijd: ze hecht waarde aan flexibiliteit en autonomie. Hen direct ‘als manager’ aansturen kan averechts werken. Als werkgever ben je voor hen aantrekkelijker door de mogelijkheid van hybride werken aan te bieden, zoals thuis, op kantoor of zelfs meer. Flexibiliteit is wat ons betreft ook iets sociaals:
“Thuiswerken, maar zelfs ook vanuit het buitenland, zijn bij ons bespreekbaar. Immers kun je in een digitale wereld voor veel banen overal werken, zolang er een stabiele internetaansluiting is. Waar bijvoorbeeld een IT servicedeskmedewerker de telefoon opneemt is niet relevant. Wel dat we altijd goed bereikbaar zijn en blijven voor onze klanten.”
Gaston Ludding – Directeur Socia en eigenaar van Sodeta
Wat nog meer helpt is om in gesprek te gaan over het flexibel indelen van tijd: “Op welke manier denk jij dat je x uur voor ons bedrijf beschikbaar kunt zijn?” Het traditionele ‘van negen tot vijf’ werken hoeft niet per definitie de juiste keuze te zijn. Zeker niet als je vanuit het buitenland werkt.
Het maken van persoonlijke keuzes op het gebied van carrière
Niet alleen verandert generatie Z sneller van baan omdat ze gehecht zijn aan loopbaanontwikkeling. Ze leven namelijk in een tijd waar ze op veel plekken aan de slag kunnen gaan: er is in veel branches sprake van arbeidskrapte. Dat generatie Z jarenlang zal werken binnen hetzelfde bedrijf (wat je ongetwijfeld voor de continuïteit als ondernemer prefereert) is daardoor uitdagender geworden. Een antwoord hierop? Bespreek al tijdens de aanname opleidings- en trainingsmogelijkheden. Het benoemen van een mentor of coach om in te werken, helpt ook.
Sterk in ondernemerschap
Een mogelijke verklaring waarom generatie Z sterk is in ondernemerschap is dat veel van hun ouders, generatie X (geboren tussen 1955 en 1970) opgroeiden in een tijd van economische crisis. Daarom willen ze het beter doen dan hun ouders. Ze begrijpen dat er geld te verdienen valt met goede ideeën en zien succesvolle generatiegenoten (influencers) dat ook doen via sociale media. Om generatie Z te binden is het als werkgever raadzaam om een cultuur te creëren waar er ruimte wordt geboden voor nieuwe ideeën en de mogelijkheid wordt gegeven om te experimenteren.
Sociale betrokkenheid
Tot slot is generatie Z opgegroeid in een wereld waar diverse culturen dicht bij elkaar en met elkaar leven. Daardoor zijn ze zich vaak beter bewust van sociale en culturele kwesties ten opzichte van generaties die opgroeiden in een tijdperk waar er minder aandacht was voor diversiteit en inclusie. Werkgevers die ervoor zorgen dat hun teams divers zijn op het gebied van geslacht, etniciteit, achtergrond en denkwijzen zijn daarom ook aantrekkelijk voor generatie Z. Ook wij zijn overigens altijd op zoek naar nieuw talent van verschillende generaties bij zowel Sodeta als Socia.
Talentvolle jonge professionals heeft elk bedrijf nodig om toekomstbestendig te zijn. We hopen dat deze blog je geïnspireerd heeft om zelf (nog) aantrekkelijker te worden.
*Generatie Z verwijst naar de mensen die geboren zijn tussen ongeveer 1997 en 2012. Het zijn dus jouw (nieuwe) medewerkers van 26 jaar en jonger.