Stabieler werken bij Bont voor Dieren
Bont voor Dieren is een stichting die is opgericht in 1986. In de jaren 80 was het nog vrij normaal om in bontjassen te lopen totdat op grote schaal bekend werd gemaakt hoe een zeehondenjacht er eigenlijk aan toe gaat. Jagers die weerloze dieren de kop inslaat ten behoeve van een modeproduct dat hij al vele decennia of zelfs eeuwen niet meer nodig heeft. Vanaf dat moment veranderde de publieke opinie over het gebruikmaken van bont.
Langzaamaan verdween het dragen van bontjassen steeds meer uit het straatbeeld, maar een aantal jaar terug heeft de bontkraag zijn intrede heeft gedaan. Veel mensen dragen bont zonder dat ze hiervan op de hoogte zijn, of ze kennen het verhaal niet achter de kraag aan hun mooie jas. En juist die kennis, is heel belangrijk. Want voor bont worden altijd dieren gefokt of gevangen en gedood. Diervriendelijk bont bestaat niet.
Tegenwoordig stoppen steeds meer winkels en merken met het verkopen van producten met bont. Mede dankzij het werk van Bont voor Dieren is er een bontfokverbod in Nederland. Vanaf 2024 is het verboden om dieren te fokken en doden enkel voor hun vacht. En samen met de Fur Free Alliance gaan ze samen het gesprek aan met de grote modemerken, zodat ook zij stoppen met het verkopen van bont.
Het team van Bont voor Dieren bestaat uit vijf mensen, vijftien gastdocenten en ongeveer tien vrijwilligers. De stichting is volledig afhankelijk van donaties en bij grote campagnes gebruiken ze crowdfunding of andere acties om geld in te zamelen. Voor het voeren van alle social media campagnes en het creëren van awareness is een stabiele IT-omgeving met betrouwbare computers natuurlijk van groot belang.
Vanuit het verleden was de ICT nogal een zorgenkindje, aan het eind van het jaar was het telkens een schok om te zien wat er betaald werd aan extra kosten die niet vooraf begroot waren. De jaarrekening was schrikbarend hoog en het was onduidelijk hoe het kwam dat er elke keer zoveel kosten bij kwamen. Juist voor een Stichting als Bont voor Dieren is het belangrijk dat ICT uitgaven beheersbaar en voorspelbaar blijven, het is logisch dat zij hun geld liever aan campagnes besteden dan aan randzaken als IT.
Via via kreeg Bont voor Dieren de tip om contact op te nemen met Socia ICT, ze hoorden dat het een bedrijf was met ervaring van het ondersteunen van goede doelen en dat ze meedenken met de organisatie zelf. Tijdens het contact is verteld wat de opties waren en hoe de stichting mogelijk geld zou kunnen besparen.
In het begin was het nog wel even schrikken voor Bont voor Dieren. Socia stelde bepaalde eisen aan de apparatuur waar beheer op zou moeten worden uitgevoerd. Op dat moment voldeed die simpelweg niet aan deze eisen. Samen met Socia is er gekeken naar een oplossing, aangezien Stichting Bont voor Dieren niet voldoende liquide middelen had om in één keer alles te kunnen vervangen. Uiteindelijk zijn er in overleg onderdelen vervangen om een aantal huidige computers sneller te maken en heeft Socia een aantal computers en beeldschermen geschonken als gift aan de campagnes voor de dieren.
De wensen en eisen die Bont voor Dieren had, heeft geresulteerd in een oplossing waarbij Socia standaard werkplekbeheer en Office365 levert. Op deze manier kan er altijd contact opgenomen worden met Socia op het moment dat er vragen zijn of problemen met de ICT. Aangezien Socia dichtbij gevestigd is, zijn ze ook altijd snel op locatie indien iets niet op afstand kan worden opgelost.
Met een overstap van de ene naar de andere IT-leverancier loop je altijd tegen bepaalde dingen aan. In dit geval is er in het begin veel contact geweest over de firewalls die te streng waren afgesteld waardoor Bont voor Dieren niet op bepaalde websites kon komen. Daar is regelmatig contact over geweest om ervoor te zorgen dat ook dat nu helemaal naar tevredenheid werkt.
Moranni te Winkel, Stichting Bont voor Dieren: “Voor ons was het spannend om het eerste traject in te gaan. We waren ontevreden over het kostenplaatje van onze vorige IT-leverancier. Toen we in de startfase met Socia te horen kregen dat er zaken vervangen moesten worden omdat er anders geen beheer uitgevoerd kon worden, zorgde dat even voor de angst dat het ons opnieuw veel geld zou gaan kosten. We zijn daarom heel dankbaar voor alle hulp die we gekregen hebben, zowel bij het meedenken met de oplossing als zeker ook voor alle hardware die Socia ons geschonken heeft. We hadden vooral twee doelen: kosten besparen en stabieler werken. We hebben die twee duidelijk behaald en zijn zeker tevreden. Ook het informele contact vinden we erg fijn, de mensen van Socia zijn altijd in voor een grapje!”